Skickad av
Olle Bergström
den
Jan 21st, 2012
Hej
Väldigt spännande och kul att följa bygget av "Sverige"
Läste för första gången om detta projekt i Svensk Motortidning årgång 1929. Detta bör ha varit omkring 1976.
1971 såg jag för första gången båten som skulle forma mitt liv många år framåt.
Hon låg vid Djurgårdsbron. Otroligt sliten och med fören något doppande som de flesta Ruben Östlundbåtar i stillaliggande.
Kärleken blev total men jag pluggade och hade inga pengar. Först 1976 kunde jag köpa Marara2/Budde2
Jag fick 20 fantastiska år med Marara. Jag sålde till Bosse Rönnbäck och det var väl tur. Hade vi annars fått se Svalan eller Laila rusande fram i våra vatten.
Jag hade förmånen att få diskutera med Ruben Östlund. Vi pratade länge om de tre stora enstegs hydropan som han ritade under tjugotalet. Han berättade bla när han var över i Norge och hjälpte Skeppsredare Moltzau med motorbyte i Svalan. Tror det var 1936. Jag talade med Fam Moltzau 1976 och fick bekräftat att Svalan var skrotad/upphuggen eller vad man nu kan kalla det. Fick också nöjet att bjuda sonen i huset Ahlström på en tur i Marara med efterföljande sittning i vår trädgård där otroliga historier från tiden berättades
Hans smeknamn var Budde och familjens nya båt döptes efter honom vid sjösättningen 1929. Då var han nio år.
Jag kommer nu att följa bygget av Sverige med största intresse. Underbart att se skickliga hantverkare jobba. Längtar redan att få höra sången ur alla "svanhalsar"
Olle
Skickad av
jsbab
den
Jan 21st, 2012
Hej Olle!
Tack för ditt inlägg, intressant och kul att läsa!
Vi har nyligen arbetat på Marara och har ett bra och trevligt samarbete med Bosse.
Kul att du gillar Sverige-bygget. Gubbarna inne på verkstan trivs väldigt bra med just byggen av klassiska båtar.
Vänliga hälsningar,
Sofi, Båtbyggeriet