Skickad av
Christian Harrison
den
Oct 17th, 2011
Hej, Intresserad av detta projekt, särskilt då det gäller motorerna då jag själv är ägare till en Meteor V12:a... som i framtiden kommer att hamna i en bil el båt... har även V12sidan på facebook för alla som gillar v12:or... samt lite info om marinisering av dessa... välkommna alla intresserade... vore trevligt o få lite mer info om ombyggnaden av motorerna i första hand då jag har planer på "modernisering" av en sådan...
Mvh Christian
Skickad av
jsbab
den
Dec 15th, 2011
Hej Christian! Vi vill inte avslöja för mycket av det vi gör med motorerna innan båtmässan i början av mars då Sverige planeras att visas upp. Kompressorer blir det och naturligtvis blir motorerna sötvattenkylda. Våta foder i en aluminiummotor i kombination med saltvatten är inte en bra idé. För den som inte har någon erfarenhet av dessa motorer kan vi berätta att de är ganska komplicerade och speciella att meka med. T. ex. passar varken vanliga nycklar i mm eller tumdimension utan det är bara nycklar med BSF/BSW-storlek som passar, vidare kan man inte byta tändstift på ett enkelt sätt utan specialverktyg. Tändstiften används bara på den här motorn, inte på någon annan vilket gör tillgången på nya stift mycket begränsad. Andra reservdelar är också ett problem, vissa är lätta att få tag på, andra mycket svåra. På tal om delar så behöver vi släta ventilkåpor. Finns det någon som har någon/några sådana att sälja?
Skickad av
Christian
den
Jan 3rd, 2012
Hej igen, Förstår... ja självklart bör de vara sötvattenkylda ja...jo de e lite speciella o skruva med, men verktyg, skruv o mutter e inga större problem o hitta från England, lättast på ebay skulle jag tro, tändstiften e inte roliga att komma åt på insidan nej... de i ändarna är inga problem,men resten... Tändstift finns att hitta,men de e lite begränsat ja, likaså starttändspolen är inte lätt att få tag i,men det går att göra elektronik som kopplas till en vanlig tändspole och ger samma resultat, har en kompis som kan fixa detta, har fått ett tips om att ställa ner elektrodavståndet på stiften till ca 0,2-0,25 för att få en mer lättstartad motor och det har jag gjort o ja den startar ganska snällt min motor,magnettändning kräver mindre avstånd än ett konventionellt tändsystem, om man tycker det är svårt med tändstift, kan man ju alltid byta till vanliga då det är 14mm gänga och således finns det ju en del att välja på, man får ju dock byta tändkablar och hattar o det går ju åt några meter kabel då... men tändstiften blir ju iaf billigare...
Kåporna ja... "alla" som har såna här motorer vill ju oftast ha släta kåpor på båda sidor... vilket gör det svårt att hitta, man kan använda den släta kåpan även på motorrns vänstra sida, högerkåpan alltså, lär vara något hål som inte stämmer,men det ska inte vara något problem säger de som har gjort så...
Själv, vill ja naturligtsvis oxå ha släta kåpor så... om nån har någon över till mig får ni gärna höra av er...behöver även nytt oljefilter om någon har... samt fördelarlock mm
Har som jag tidigare nämnt gjort en sida på Facebook: V12sidan för de som gillar stora v12:or , på minst 12 liter... här finns lite länkar och bilder iaf.
Tänker även starta en förening/klubb för oss med detta intresse och har redan kontakt med ett flertal som har såna här motorer och liknande, för intresse kan ni kontakta mig på c.harrison@telia.com el 0707-605767 kan även ta fram adresser till iaf två firmor som har en del delar, en i Australien och en i Schweitz.
Mvh Christian